Al voor het ontbijt ga ik wat diesel halen bij een tankstation vlakbij de haven. Je weet nooit wanneer je weer een kans krijgt. Voor we vertrekken halen we ook wat boodschappen voor de komende dagen voor als we op het eiland Trizonia zijn. Het is maar goed ook, dat we vertrekken uit Náfpaktos, want een paar werklui zijn met een zware drillboor bezig om wat sleuven te maken.
Het is een mooie zeiltocht. Op het fokje gaan we voor de wind ruim 6 knopen. Wel staat heel langzaam de motor te draaien om de accu’s vol te laden. Aangekomen bij het eiland Trizonia zien we een heleboel mastjes en lijkt de haven flink vol te liggen. Gelukkig valt het mee en de haven is veel groter, dan we hadden verwacht. Bij Navily staat dat de kades bestaan uit scherpe steentjes. De oplossing is, als je dat kan doen, je kurkenzakken te beschermen door een plank te hangen tussen de kurkenzakken en de kademuur. Alles is gereed en we kiezen voor een plekje met bijna de kop in de wind. We worden ook nog iets van de kant afgeblazen, een ideaal plekje. We liggen voor het eerst sinds lange tijd weer eens langszij aan de kade. De loopplank heb ik gebruikt als bescherming voor de kurkenzakken. We zijn niet de enige Nederlanders in de haven en hebben gelijk wat aanspraak.
In de namiddag maken we een klein rondje rechtsom om het eiland om alles een beetje te verkennen. We vinden het een leuk apart eiland met wat restaurantjes en een klein strandje. De straatjes en pleintjes zijn geplaveid met lichte natuurstenen en er staan vrij veel mooie huizen en villa’s. We zien ook de bekende Griekse kleuren van witgekalkte huizen met blauwe luiken. Tot nu toe zagen we meer het okergeel, wat meer Italiaans (Venetiaans) aandoet. Verder vonden we het tijdschema van het pontje voor als we naar het vasteland willen.
De wind neemt van uur tot uur wat toe en zal de komende dagen de 30 knopen aantikken. Morgen gaan we een heel rondje om dit mooie idyllische eiland wandelen.
Vertrektijd 9:40 uur
Aankomst 12:20 uur
Tripafstand: 13,6 zeemijl
Weer: zonnig 30 graden
Windkracht: 2/4