Het is mooi rustig wakker worden in de Ria. Zacht kabbelend water van de branding op de kust, af en toe een krijsende meeuw en helemaal alleen in deze baai. Er liggen alleen wat visserssloepjes aan moorings. Vandaag staan er een paar klusjes op mijn programma. De duikuitrusting wordt gepakt, de anodes voor de klapschroef en de saildrive, de dieselfilters en wat gereedschap. Eerst krijgt de motor een kleine onderhoudsbeurt en vervangen we de dieselfilters. Nu de volgende klus. De duik in het water valt een beetje tegen qua kou en het is toch al bijna augustus. Maar eenmaal door en druk bezig onderwater valt het mee. Het bleek niet nodig om de anodes voor de saildrive te vervangen, maar die van de klapschroef is wel aan de beurt. De saildrive heb ik met een schuursponsje schoongemaakt. Ik heb gelijk gekeken of daar het probleem zit voor het koelwater, maar alle inlaatgaatjes waren open en schoon. De romp van de boot zag er heel goed uit. Een beetje groene aanslag heb ik grotendeels met een sponsje schoongemaakt. Misschien scheelt het een halve knoop snelheid. Eenmaal uit het water was ik toch aardig afgekoeld. Nadat alle duikspulletjes met zoetwater waren afgespoeld ben ik snel languit gegaan in de zon in de kuip om op te warmen. Het relaxen kon beginnen, een boekje lezen, wat vissen en vooral niks doen. Daniel vangt geen vis en gaat ook languit. Het strand is vandaag op maandag een stuk rustiger dan gisteren op zondag. Tegen de avond kwam nog een andere boot ankeren in deze Ria. Een Hollander met een stalen schip. We liggen hier goed voor anker. Er is geen swell. Mocht vannacht de wind draaien, dan nog liggen we beschut achter de strekdam. De maaltijd nemen we uit de bank met een toetje van houdbare slagroom en gesmolten chocolade. Tegen de avond zijn de bergen gehuld in een dikke mistsluier en zien we de overkant van de Ria niet meer. We zijn benieuwd of dat morgenochtend opgelost is, anders wordt het iets later vertrekken. Tegen acht uur stelt Daniel voor nog een kijkje onder het motorluik te nemen. Daniel denkt nog aan de warmtewisselaar die nog niet gecheckt is en daar halen we inderdaad wat kokkeltjes uit en een schoepje van een oude impeller. Alle gaatjes prikken we zoveel mogelijk door. Tijdens het testdraaien van de motor leek er inderdaad meer koelwater uit de uitlaat te komen. Zo, wie weet is het probleem er morgen niet meer.

Weer: zonnig 27 graden
Windkracht: 3