Maar weer eens vroeg op. 01:15 ging het wekkertje en een half uurtje later gooiden we de landvasten los. Marianne regelde weer de communicatie met Dover Port Control en we mochten langs de breaker pier naar de East uitgang. De eerste paar mijl was het een woelig zeetje. Maar dan werd het al snel iets minder. We zagen een zeilbootje onze kant opkomen met een AIS track van een Drunken Sailor. Dat was ook opgemerkt door een Ferryboot, die een felle schijnwerper in onze beide zeilen scheen. De drunken sailor verlegde z’n koers en wij gingen sterren kijkend de shipping lane in. Mark loodste ons vanaf de laptop door de shipping lane en Daniel hield toezicht vanuit de kuip. Het was vrij rustig en Daniel ging languit sterren kijken en kneep af en toe een oogje toe. Mark hield het voor gezien na de Shipping lane en Marianne kwam aan dek een uurtje later gevolgd door Marion. Daniel vertrouwde ons ook de Just toe en ging nu lekker languit in z’n hut. Met de dames hebben we tot Duinkerken gevaren. Daarna gingen de broodjes de oven in. We hadden een heerlijk koersje met wel veel stroom tegen. Om dat de compenseren zorgde de motor voor een paar extra knoopjes. Na het ontbijt hield ik het ook even voor gezien. En zo op ons gemakkie vaarden we Nieuwpoort en Oostende voorbij. Marion had contact met Albert (vader), die ons bijna heel de tocht had gevolgd. Maar hij vertelde ook dat het morgen weer flink ging waaien en dat we maar even de laatste weerberichten moeten checken. Nou dat was een tegenvaller. Vanaf 06:00 uur morgenochtend weer bijna overal tegen de 25 knopen wind. En dit nieuws kregen we een 1 uurtje voor de haven van Blankenberge. Wat doen we? De bedoeling was om morgen weer om 02:00 uur uit te varen. Nemen we dat risico of varen we nu door? De knoop is doorgehakt. Geen ijsjes in Blankenberge. Voor het eerst varen we daar aan voorbij. De doppinda’s en zakken chips worden open getrokken. En toen kwamen de verhalen, Marianne had zich zaligheid beloofd om nog een uurtje naar het strand te gaan, Marion lekker relaxte met een wijntje in de kuip van het zonnetje genieten en de mannen wilden wel 3 ijsjes nog vandaag. Maar de realiteit is, dat we inmiddels Zeebrugge voorbij zijn en dat de eindbestemming nog alle kanten op kan gaan. Ons eerste doel is de Roompotsluis. Uiteindelijk hebben we een ankerplekje ingenomen achter de Mosselbank. De 3 obstakels die we moesten nemen en die voor oponthoud konden zorgen zijn we soepel door heengevaren. De Roompotsluis ging bijna gelijk open voor ons, met nog een bootje werden we snel geschut. We zijn van zee dus de pannen gingen op het vuur. We hadden in Dover al inkopen gedaan voor een eenvoudige spaghetti maaltijd, dus die stond in no time op het tafeltje in de kuip. Met enig rekenwerk en hulp van het toerental van de motor waren we ook precies op tijd voor de opening van de Zeelandbrug. Waar we met een hele mooie zonsondergang doorheen gingen. Het was bijna windstil en we gleden de Oosterschelde op, waar de sterrenhemel zich voor de 2 maal deze dag zich openbaarde. Mars, Saturnus en Antares werden als eerste gespot en natuurlijk de Grote Beer. Rond middernacht bij de Grevelingensluis was het verrassend rustig. De sluiswachter werd door Marianne opgeroepen en nadat die voor de tweede maal werd aangeroepen, werd hij wakker en ging de sluis voor ons gereed maken. De anders zo drukke sluis hadden we voor ons alleen. Bij het uitvaren van de sluis hadden we in de boeggolf lichtgevend plankton, wat een heel speciaal effect gaf gedurende het laatste mijltje tot de Mosselbank. We hadden een stille hoop, dat we daar heel misschien een ligplaatsje konden innemen, maar alles lag al 2 of 3 dubbel. Dan maar voor anker. Omdat de wind zou gaan aantrekken namen we een plekje in de beschutting van de Mosselbank en ook daar waren we niet het enige bootje. Toen we stevig achter het anker lagen kon je door de beweging van de ankerketting en het heldere water het lichtgevende plankton weer duidelijk zien. Heel apart en leuk. Maar nu snel slapen. Het was een lange, verrassende tocht.
Vertrektijd: 1:45 uur
Aankomst: 00:20 uur
Tripafstand: 123 zeemijl
Weer: zon 26 graden
Windkracht: 4